Beweging

Emotion is created by motion

Een mooie dag in het nieuwe jaar om iets te schrijven over beweging.

Beweging is zo een mooi thema en is veel meer vattend dan alleen fysiek in beweging komen.

Voor een hoop mensen is de maand Januari een startpunt om te werken aan zijn goede voornemens, met natuurlijk wel als streven om zijn voornemens of doelen te realiseren. Ieder mens heeft mooie en krachtige eigenschappen om zijn doelen te behalen. Daarom is het goed om hier even bij stil te staan en te beseffen dat je als mens zijnde zo getalenteerd bent en er veel meer in het vermogen ligt dan waar we ons bewust van zijn. Fysiek in beweging komen is zo een verfijnd mechanisme, waar je op mentaal niveau de vruchten van kunt plukken.

Wat voor invloed heeft fysiek bewegen op vastzittende patronen?

Door lichamelijk in beweging te komen, kun je je horizon verbreden en patronen doorbreken die in het lichaam verankerd zijn. Bijvoorbeeld: in het nieuwe jaar zijn er goede voornemens gemaakt om dagelijks een wandeling buiten te maken om aan de gezondheid te werken. Door een bepaalde stemming of weersomstandigheden kan er weerstand optreden om in actie te komen.

Of er is misschien een planning gemaakt om naar de sportschool te gaan, maar gekozen om thuis te blijven. Er zou sprake kunnen zijn van een bepaalde gemoedtoestand of vitaliteit die op dat moment ontbreekt. Diep in ons hart willen we het wel, maar kan er weerstand optreden om de stap te zetten. Er kunnen gedachten spelen die ons vertellen dat we het wel willen, maar moeilijk vinden om een patroon te doorbreken. De gedachte creëren het gevoel en het gevoel geeft weer een terugkoppeling aan de gedachte.

Weerstand

Als er weerstand gevoeld wordt kun je oneindig groeien. Ieder mens beschikt mooie capaciteiten om nieuwe patronen eigen te maken. Dit is dus de andere kant van de medaille, je niet vast hoeft te zitten in een oud patroon.

Al doe je alleen maar de voordeur even open om met al je zintuigen de wind, zon of de schoonheid van wat er om je heen is waar te nemen. Hierdoor krijgt het brein nieuwe impulsen en kan je stapje voor stapje je doel of datgene wat je zo graag wil realiseren. Stapsgewijs verbreed je je horizon en zal je meer bewust zijn van wat voor een fantastisch en krachtig persoon je bent.

De eenvoud van fysiek bewegen

Om fysiek in beweging te komen, hoeven er echt geen kilometers gerend te worden of trainingen gedaan worden die heel intensief zijn. Het gaat erom waar iemand baat bij heeft, plezier aan beleeft en ook haalbaar is op ieders niveau. Stapsgewijs kun je steeds meer je grens verleggen om tot zelfontplooiing te komen. Het kan beginnen met een wandeling maken, zwemmen, fietstocht maken, dansen, in de tuin werken etc. Al zijn deze activiteiten een halfuurtje, werkt al gezondheidsbevorderend. Zo zijn er tig dingen die je kunt doen die je zou kunnen toepassen in je leven, zolang je er plezier aan beleeft.

Buiten dat beweging goed is voor je persoonlijke groei heeft beweging zoveel meer gezondheidsvoordelen die niet nieuw voor je zullen zijn. Om een paar voorbeelden te noemen:

  • Met regelmatige beweging nemen de spierkracht, soepelheid en flexibiliteit van onze gewrichten toe.
  • Meer bewegen zorgt voor versterking van het immuunsysteem
  • Leidt minder kans op hart en vaatziekten
  • Het mineraalgehalte van onze botten nemen toe
  • Gunstige invloed op het gehalte van cholesterol en glucose in ons bloed
  • Verbetering van de stofwisseling
  • Energieniveau stijgt
  • Geeft een boost aan onze hormonen

Hormonen

Voor het boosten van onze hormonen is een goede fysieke basis belangrijk, waarmee de draagbaarheid van je hele lichaam hebt. Een groot deel van de spiermassa wordt gebruikt en daardoor zullen ze aanspraak doen op onze hormonen. Zo heeft een korte en intensieve training een stimulerend effect op groeihormoon, testosteron en schildklierhormoon. Dit heeft een gunstige invloed op de stofwisseling, spiermassa, insulinegevoeligheid, vetmassa en conditie.

Door alleen al te benoemen wat beweging kan betekenen voor de algehele gezondheid (ook al klinkt dit bekend), kan al stimulans geven om deze levensbehoefte wat aandacht te schenken. Denk maar aan alle cellen van je lichaam die blij zullen worden als je goed voor ze zorgt.

Zo zien we dat beweging vele vormen kunnen aannemen, of dit nou op fysiek, mentaal, hormonaal of ander niveau is. Soms is fysieke beweging nodig om vastzittende patronen te doorbreken om het brein nieuwe ruimtes en vermogens te geven, waardoor er nieuwe veranderingen worden gemaakt.

Het belangrijkste is dat je plezier hebt in de reis naar je doel. Soms is het met vallen en opstaan. Leermomenten zijn erom te groeien. Iedereen heeft zijn eigen intenties en beschikt over mooie capaciteiten om de beste versie van zichzelf te worden.

Tips die kunnen helpen om in beweging te komen:

  • Wat vragen opschrijven. Bijv. wat bewegen voor jou betekent, waar je in vast loopt, hoe je het graag zou willen, welk activiteit of sport je een blij gevoel geeft
  • Zoek de gebieden op die je mooi vindt. Dit kan bijvoorbeeld het bos, een park of het strand zijn. Ontdek welk natuurbeleving sterk samenhangt met jouw persoonlijkheid.
  • Een afspraak met jezelf maken wanneer je een activiteit wil plannen en deze noteren in je agenda of een to do list.
  • Tijd vrij maken om eventueel samen met iemand of in een groep aan een activiteit deel te nemen. Kijken hoe je dit ervaart en of dit wellicht een onderdeel zou kunnen vormen als kwaliteit in je leven.
  • Grote veranderingen hoeven niet meteen. Kleine stapjes kan al een groot verschil maken. bijv. even in de tuin of buiten staan en met al je zintuigen de natuur om je heen waarnemen.
  • In beweging komen door iets te doen waar je blij van wordt. Dit kunnen hobby’s zijn als kokkerellen, schilderwerk, klussen of tuinieren.
  • Een timer op je telefoon of computer die een herinnering geeft om te gaan bewegen of te sporten.
  • Beloon jezelf! Zet een kruisje in je agenda bij de dagen dat je goed voor het hart bent geweest. Koop bijv. een inspirerend boek, ga een dagje lekker naar de sauna of iets anders waar je blij van wordt.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: