Afvallen, hoe doe ik dat?

Velen zullen dit wel herkennen, we willen graag wat afvallen, weer strak in ons vel zitten voor de zomer of de overtollige kilo’s van de feestdagen er weer afwerken. Soms lukt dat door bijvoorbeeld een streng dieet te volgen. Maar regelmatig geven we het al op voordat het gewenste resultaat behaald is. Nog veel vaker zie je dat degene die wel het doel behaald heeft, naderhand weer vervalt in oud (eet)gedrag en patronen. Hierdoor komen de kilo’s er net zo snel weer aan, het zogenaamde jojo-effect. In de komende drieluik laat ik je zien waardoor dit kan komen en hoe je wel permanent op gewicht kunt blijven.

Diëten

Op het moment dat iemand wil afvallen wordt er in de meeste gevallen eerst gedacht aan lijnen en veel sporten. Er wordt een dieet uitgezocht, en men traint zich suf op de sportschool met de beschikbare cardio apparaten. Vaak met wisselend succes. De meeste diëten werken over het algemeen wel tijdelijk omdat men bewust bezig is met voeding. Als je dan naderhand weer je oude eetpatroon in ere hersteld, en de kilo’s komen er weer aan, dan weet je ook waar het aan ligt.

Dit komt deels door het feit dat er een algemene verwarring is in de definitie van het woord dieet. Vaak wordt dit gezien als lijnen, maar een dieet is niet meer dan een voedingsvoorschrift om een bepaald doel te behalen. Dat kan zijn om af te vallen, maar ook om je bloedsuikerspiegel op peil te houden (diabetici), bij te hoge bloeddruk of voor hartpatiënten. Met andere woorden, als je een dieet volgt doe je dat met een doel. Als dat doel bereikt is, wordt het dieet losgelaten. Maar als bijvoorbeeld een diabeet dit zou doen, stijgt zijn bloedsuiker ook weer. Het doel bij afvallen moet dus niet zijn om een bepaald gewicht te bereiken, maar om je levensstijl zo aan te passen, dat je op gewicht blijft. Hier is ook het hormoonfactordieet op gebaseerd. We kijken niet naar het tijdelijke effect, maar gaan eerst kijken naar de oorzaak van het overgewicht. Vervolgens pakken we die oorzaak aan, om zodoende een langdurig effect te bereiken.

Enkele belangrijke oorzaken voor overgewicht zijn:3 pijlers voor afvallen

  • Verkeerd voedingspatroon
  • Verkeerd of te weinig bewegen
  • Medische aandoeningen
  • Stress

Drieluik afvallen, hoe doe ik dat?

In het eerstvolgende deel ga ik in op de invloed van stress en mentale gesteldheid op de fysieke gesteldheid. Daarna komen achtereenvolgens bewegen en voeding aan bod. Medische aandoeningen laat ik in dit drieluik buiten beschouwing omdat hier veel verschillende oorzaken aan ten gronde kunnen liggen. Enkele hiervan behandel ik individueel in de komende blogs.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: